Eerstelijnszorg in verzekeringen

Als je met de auto in panne staat bel je de pechbijstand maar wat als je digitaal opgelicht wordt of je integriteit digitaal aan diggelen wordt gegooid?

Hoe vaak heb je al motorpech gehad met je auto? Hoe vaak heb je al een lekke band gehad? Hoe vaak heb je al een platte batterij moeten laten vervangen?


De kans is klein maar je hebt, waarschijnlijk, wel een pechbijstandsverzekering


Hoe vaak heb je al verdachte e-mails of SMS-jes ontvangen? Hoe vaak heb je al geaarzeld om op een link te klikken? Hoe vaak heb je je al niet afgevraagd wat je kinderen allemaal op het internet doen? 


De kans is groot maar je hebt, waarschijnlijk, nog geen internetbijstandsverzekering.

Internetbijstand


Beveilig je on line leven.


Internetbijstand is een verzekeringswaarborg die deel uitmaakt van de rechtsbijstandsverzekering. 


Bedreigingen.


Phising:

in 2020 werden 67.000 succesvolle phising aanslagen gepleegd in ons land. In ons land kreeg 56% van de Belgen in de afgelopen 6 maanden van 2021 een phishing bericht. De totale buit die door phising werd gerealiseerd wordt geraamd op € 34 miljoen.

In 2018 kreeg verdacht@safeonweb.be 648.000 meldingen. In 2019 liep dat op tot 1.700.000 en in 2020 was er een toename met 90% tot 3.225.234 meldingen. Krijg je een bericht binnen dat verdacht lijkt meldt het hier

Voorbeeld:

Je stelt vast dat je bankrekening leeggehaald is of je bank vraagt je om een abnormale transactie die men vastgesteld heeft. Behalve het stellen van de vraag hult je bank zich in stilzwijgen en probeert ze alle mogelijke middelen aan te wenden om het ontvreemde geld niet te moeten vergoeden. Normaal gezien moet het slachtoffer zijn of haar schade bewijzen. In dit geval is de omgekeerde bewijsvoering van kracht en is het de bank die moet bewijzen dat jij niets fout gedaan hebt en dat jij niet onachtzaam geweest bent.


Cyberpesten:

Pesten is in de werkelijke wereld iets dat niet eenvoudig op te lossen is. In de digitale wereld wordt het nog moeilijker om op te lossen. In ons lans is 1 op de 3 jongeren al eens gepest geweest via het internet. Soms blijft het beperkt maar soms heeft het een dramatische impact op de jongere en zijn of haar omgeving.


Sextortion:

Sexuele afpersing waarbij een persoon aan de hand van sexueel getinte foto's en/of video's. Soms worden webcambeelden zodanig gemonteerd of gefotoshopt om op die manier via het internet chantage uit te oefenen op het slachtoffer terwijl het slachtoffer niets fout gedaan heeft en zich dus absoluut van geen kwaad bewust is.


Grooming: 

Het lokken van kinderen via het internet, vooral via chatrooms: kinderlokkers of groomers chanteren hun slachtoffer en vragen zo om meer (naakt)foto's, geld of sexuele handelingen; de daders weten maar al te goed dat de schaamte bij hun slachtoffer ontzettend groot is en dat het kind in kwestie er niet durft over te praten uit schrik een uitbrander te krijgen.

Voorbeeld:

Je kind wordt online benaderd door een volwassen persoon met slechte bedoelingen die zich voordoet als een leeftijdgenoot. Via Groominpraktijken verkrijgt deze persoon compromiterende foto's en/of video's die deze persoon vervolgens op sociale netwerkplatformen plaatst.


Vriendschapsfraude of datingfraude:

Het komt niet alleen bij kinderen voor; het kan evengoed ook bij volwassenen. Het is niet de eerste keer dat iemand een fortuin verliest omdat de persoon in kwestie verliefd geworden is op de persoon aan de andere kant van het internet.


Rancune

(Weer)wraak kan soms leiden tot nare gevolgen. Het is niet de eerste keer dat iemand vervelende foto's post van een ex-partner. De internetbijstand zorgt ervoor dat deze foto's verwijderd worden én dat diegene die de foto's geplaatst heeft aangepakt wordt.

Voorbeeld:

Een dader plaatst een advertentie in naam van de ex-partner met als gevolg dat het slachtoffer door jan en alleman gestoord wordt.


Identiteitsfraude:

Een dader probeert, op een slinkse manier, persoonlijke gegevens van iemand te gebruiken, misbruiken eigenlijk, om zich zo geloofwaardig voor te doen bij familie, vrienden en kennissen, hen eventueel te benaderen, het slachtoffer in een slecht daglicht gaan stellen of hen ook gaan oplichten.

Het komt vaak voor dat men de indentiteit van het slachtoffer gebruikt om spullen te kopen maar niet te betalen. De aankoop is zogezegd door het slachtoffer gebeurt dus wordt de onbetaalde rekening gepresenteerd aan het slachtoffer die daardoor in een mogelijk financieel moeilijke situatie terecht kan komen.

Voorbeeld:

Iemand maakt een Facebookaccount aan met jouw naam en jouw foto's waarna die persoon je vrienden contacteert om geld te vragen.


Inbreuk op de auteursrechten:

Het kan tot zware straffen leiden. Heel wat bedrijven hebben advocaten in dienst die het internet afschuimen om na te gaan of er geen namen of afbeeldingen gekopieerd of geplagieerd zijn.

Voorbeeld: 

Je kind heeft een afbeelding gekopieerd en deze gebruikt in een publieke presentatie. De auteur van die afbeelding dient een klacht in en oefent druk uit.


Af en toe bezoek je wel eens een website waar je een afbeelding ziet met een watermerk. Zo een afbeelding valt onder deze categorie. Deze afbeelding werd niet aangekocht maar werd, simpelweg, door copy paste gebruikt.


Online aankopen:

Die lopen, gelukkig, meestal goed af maar soms koop je iets op een site die louter tot doel heeft om geld te ontvangen maar niets te leveren of je koopt wel iets op een officiële site maar wat je kocht komt niet overeen met wat je bestelde of was beschadigd.

Voorbeeld: 

Je reageert op een advertentie om een prachtig vakantiehuisje te huren voor je gezin. Je sluit een huurcontract af, je ontvangt een bevestiging van de boeking, je betaalt het voorschot en je denkt dat je een fijne vakantie zult hebben tot je ter plaatse komt en vaststelt dat er niets is.


Laster en eerroof:

Het bestaat ook on line. Het is niet de eerste keer dat iemand een lasterlijke comentaat post op sociale media. De gevolgen voor het slachtoffer kunnen heel zwaar zijn, zowel emotioneel als financieel.


Voorbeeld:

Iemand plaatst een recensentie waarbij deze geen spaander heel laat van wat de ondernemer, de zaakvoerder, de dienstverlener aangeboden heeft. Het vlees wat misschien niet perfect "a point" maar daarom hoef je nog niet het hele restaurant af te breken tot op de grond.


Premie.


€ 119,00 per jaar, lasten en kosten inclusief. 


Je kan via onderstaande knop ons contacteren om meer informatie zodat je, vooraf, weet wat deze verzekeringswaarborg precies voor je kan betekenen.


Wil je weten hoe een rechtsbijstandsverzekeraar, zoals DAS, bijvoorbeeld tewerk gaat? Klik dan hier